Sömn e jävligt överskattat...

I eftermiddag bär det av till torp. ska handla lite presenter till världens bästa mys, sen ska vi även handla skor till Miss D..
de hade ju vatt trevligt o handla lite skor, kläder, smink o annat ku till mig själv oxå. men de blir inte så!

idag tog ja o hugo en tupplur på 1 ½ timme.. underbart! det behövdes kan ja säga!!
hugo har inte vatt på solstrålehumör inatt om man säger så.. han har vaknat en del o sen vatt sur för att han inte kan somna om.. stackarn!
nu tycker ja att den här grejen me att vakna så ofta på kvällarna borde försvinna!
han e ju så trött o vi behöver ju inte göra nått speciellt, bara lägga honm ner från sittande lixom. tutten hittar han ju o stopaar in själv i munnen, de e bara de att han inte kan lägga sig ner!
börjar bli lite tröttsamt nu, ibland kan han vakna 2-3 ggr i timmen... JOBBIGT!
de e ju lixom ingen idé att ens sätta på en film då man får pausa 500 ggr..... ingen idé att lägga sig tidigt för man får ändå inte sova!
förr sov han dunder bra, men de här har pågått sen han va 10 månader typ. alltså i 3 ½ månad....
nån som har nått tips?!


Kommentarer
Postat av: Emmelie

Usch Ebba är lika dan. Inte att hon sätter sig men att hon vaknar offta under kvällarna o nätterna o ibland kan de tillomed ta upp till en timma innan hon somnar om igen!

2010-02-05 @ 19:22:53
URL: http://emmgus.blogg.se/
Postat av: June

Hade ungefär samma problem med Nora. Bäst är att hitta ett mellanting, lägga han i precis rätt tid, inte innan han e trött och inte vänta tills han e toktrött. Svårt det där. Vi införde jättetydliga nattningsrutiner nästan ritualer. Samma visa varje kväll. Bada, massage, pyamas, gröt, nattvisa/bok - sängen. Och så började vi styra upp hur mycket hon sov på dagen. Aldrig sömn efter 15 för då var hon omöjlig sen.

Tillslut fick vi bukt med henne. Det tar massa tid och tålamod. Ville däremot sover som ett lamm hela nätterna i egen säng utan minsta lilla ansträngning - tänk så olika det kan va.



Enda trösten är väl egentligen - Det går över :) För det gör det jag lovar :)Dem är små så kort tid.

Men såklart att det är jobbigt. Lycka till :)

2010-02-05 @ 19:32:38
URL: http://mammajune.blogg.se/
Postat av: Mari

Eddie och Neo har *peppar peppar' aldrg varit speciellt knepiga på nätterna, men de gånger de har vaknat, har jag lagt dom brevid mig, och "låtsas sovit" - "barn gör inte som man säger, de gör som man gör" heter det ju... Sen lyft över dem till sin säng igen(den har ju aldrig hunnit svalna elelr bli kall). Detta var när de sov i spjälsäng. När de fick växa sängar har jag fått plats brevid dom, så då har jag ehlt enkelt lagt mig btrevid dom tills de somnat om igen, och sen smugit tillbaka till min egen säng. Numera är de ju så stora så de smyger över till mig helt själva och somnar om själva direkt om de vaknar på nattkröken. Och det börjar också "dö ut" - de ligger allt oftare i sina egna sängar hela natten.



De händer så otroligt mycket under de första tre åren, så räkna med att det är upp å ner med det mesta. Nattskräck-de-light varvat med utvecklingsfaser och annat härligt :-). Jag har inga konkreta tips tyvärr då Eddie o Neo tack o lov inte krånglade med sömnen på det sättet. När de var små var de hungriga - gav dom mat fort som f*n - och sen när de blev större, ville de ha lite trygghet och mammakärlek - gav dom det, och sen dog liksom natt"problemen" ut. Krångla inte till det, skulle jag vilja säga. Ge honom det han vill ha. Och nej, du skapar inga mönster :-) Annelie har säkert massa säkra stalltips? ;-)



pöss

2010-02-07 @ 00:10:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0